مرکز خدمات فنی خودروهای دوگانه سوز شهاب گازسوز مشهد

اولین مرکز استاندارد نصب کیت دوگانه سوز CNG مشهد

عملکرد میکسر در کیت گازسوز و نکات لازم در آن

7-3 میکسر (Mixer)

همیشه برای احتراق در موتور، به هوا و سوخت نیاز است. به همین منظور در موتور های کاربراتوری، برای در هم آمیختن گاز و هوا، از ونتوری کاربراتور یا یک ونتوری جداگانه روی آن استفاده می شود. روش دیگری برای این اختلاط وجود دارد، که آن هم استفاده از میکسر است. میکسر دسترسی به سوخت و هوا را در حالت بی بار، یا در حینی که خودرو در حال حرکت است، تضمین می کند. همچنین مخلوط کردن گاز و هوا در دهانه ورودی کاربراتور، وظیفه میکسر است. قطر دهانه میکسر، به اندازه قطر دهانه ورودی کاربراتور یا منیفولد هوا، طراحی و ساخته می شود.

بیس این تشابه، لوله های ونتوری در کاربراتور است، که متناسب با افزایش دور موتور (در این حالت به سوخت بیشتری نیاز است)، سرعت حرکت هوای عبوری به سمت موتور نیز بیشتر می شود، که در نتیجه آن افت فشار بیشتری در این بخش ایجاد می شود. همین افت فشار سبب مکش بیشتر گاز از جانب رگلاتور به میکسر می گردد. به همین ترتیب نسبت گاز و هوا در محدوده تقریبا ثابتی قرار می گیرند.

در میکسر، گاز با هوا مخلوط شده و به عنوان سوخت مورد نیاز، وارد موتور می شوند. اهمیت بالایی این قطعات، به دلیل تاثیری مثبتی است که بر روی عملکرد موتور دارند.

اصول کار میکسر ها

هر چه سرعت هوای ورودی به میکسر ها بیشتر باشد، افت فشار بیشتری ایجاد می شود، که در پی آن نیز، نوعی خلا نسبی ایجاد شده که باعث مکش گاز به داخل میکسر می گردد. میزان گاز مکیده شده به داخل میکسر، بستگی زیادی به قطر داخلی میکسر دارد. اگر به هوای بیشتری برای موتور نیاز باشد، باید گلوگاه دهانه میکسر را بزرگتر کرد. در ادامه، به علت تعداد بالای سوراخ های خروجی گاز، میزان مکش ایجاد شده از طریق این سوراخ ها کمتر می گردد. حال هر چه دهانه میکسر کوچکتر باشد، هوای تحویلی به موتور نیز کمتر شده و در نتیجه میزان مکش ایجاد شده در سوراخ های خروج گاز نیز بیشتر می شود.

نکات لازم برای نصب میکسر

باید مسیر شیلنگ از رگلاتور تا میکسر به شرح زیر باشد:

در مسیر عبور شیلنگ هیچ وسیله تیزی که سبب پارگی، زدگی و یا تاخوردگی باشد، قرار نداشته باشد.

نصب شیلنگ نباید باعث افت فشار بیش از اندازه شود. به همین منظور، پیچ و خم های شیلنگ را باید به کمترین تعداد رساند.

پیچ حداکثر جریان برای تنظیم، باید به راحتی در دسترس باشد.

هیچ گونه نشتی هوایی، بین هواکش و میکسر وجود نداشته باشد.

مطالب مشابه