مرکز خدمات فنی خودروهای دوگانه سوز شهاب گازسوز مشهد

اولین مرکز استاندارد نصب کیت دوگانه سوز CNG مشهد

انواع شیرهای مورد استفاده در سیستم گاز سوز CNG

2- شیر های CNG (CNG Valves)

شیر های به کار رفته در سیستم های گازسوز CNG معمولا از نوع شیر های برقی و یا دستی هستند، که در همین مقاله به شرح انواع آن می پردازیم:

1-2 شیر مخزن

این شیر رها را بر روی مخزن نصب می کنند، تا اجازه عبور گاز را در حین مدت سوخت گیری فراهم کند. همچنین از این شیر ها، برای قطع و یا وصل کردن مسیر اصلی جریان گاز مخزن استفاده می کنند. این شیر ها به گونه ای طراحی شده اند که در مواقع خطر یا هنگام تعمیر، جریان گاز با بستن آن ها قطع شود.

وظایف اصلی شیر مخزن

وصل و یا قطع جریان اصلی گاز در زمان مورد نیاز

حفاظت از مخزن در زمانی که دمای گاز به شدت بالا رفته و احتمال انفجار مخزن می رود؛ در این حالت، فیوز حرارتی که بر روی شیر مخزن قرار داده شده است، در دمای 110 درجه عمل کرده و از انفجار مخزن جلوگیری می کند. در حقیقت این فیوز خروجی گاز را باز کرده تا فشار اضافی آن خارج شود.

وظیفه دیگری که این شیر بر عهده دارد، حفاظت از مخزن در برابر افزایش فشار ناشی از گاز می باشد. برای این مواقع، فیوزی بر روی شیر مخزن تعبیه کرده اند، که در فشار های 300 اتمسفر عمل کرده و مانع افزایش فشار گاز درون مخزن می گردد. این فیوز در هنگام نیاز گاز مخزن را به آرامی و کم کم خارج می کند.

بر روی شیر های مخزن، سوپاپی قرار می دهند، که جهت حفاظت و ممانعت از ترکیدن لوله های رابط و یا رگلاتور عمل می کند. این سوپاپ از عبور بیش از اندازه جریان گاز در حین حادثه، جلوگیری کرده و جریان خروجی گاز را از مخزن محدود می سازد.

شیر های مخزن از لحاظ نوع رزوه به کار رفته در آن ها، در دو مدل مخروطی و استوانه ای ساخته می شوند. این شیر ها همچنین از جهت نوع عملکرد به سه دسته تقسیم می گردند:

  1. شیر مخزن دستی
  2. شیر مخزن برقی
  3. شیر مخزن دستی- برقی

معمولا برای جلوگیری از نشتی، شیر مخزن و لوله های متصل به آن را در یک محفظه از جنس پلاستیک و یا لاستیک قرار داده، تا در صورت بروز نشتی، گاز از طریق قسمت های پایین خودرو به بیرون رانده شود.

همچنین برای اتصال شیر مخزن به بنده آن، باید به مدل مخروطی و یا استوانه ای، جنس شیر مخزن (برنجی است و یا آلومینیومی)، نحوه بسته شدن گشتاور آن و…، به توصیه سازنده مخزن و شیر مخزن مراجعه کنید.

2-2 شیر های برقی (سولنوئیدی)

این شیر ها دارای کلید تبدیل سوخت بوده، که وظیفه انتخاب نوع سوخت را بر عهده دارند. زمانی که سوخت گاز انتخاب می گردد، شیر برقی بنزین، جریان بنزین را قطع کرده و هر زمان که نیاز باشد از بنزین استفاده شود، مجدد جریان گاز را قطع می کند.

بر روی این شیر ها، یک کویل 12 ولت نصب شده است، که با عبور جریان الکتریکی، نیروی جاذبه مغناطیسی را ایجاد می کند. همین کویل باعث می شود که فنر قرار داده شده در شیر فشرده شده و پایه شیر به حرکت در بیاید و مسیر سیال باز گردد.

شیر های برقی که در وسایل گازسوز مورد استفاده قرار می گیرند، به دو دسته تقسیم می شوند:

  • شیر برقی گاز
  • شیر برقی بنزین

1-2-2- شیر برقی گاز

شیر برقی، گاز را در مسیر گاز ورودی به رگلاتور نصب می کنند و در حالت معمول بسته است. وظیفه این شیر بستن راه ورودی گاز به رگلاتور می باشد. این شیر می تواند در منطقه فشار بالا (بر روی شیر مخزن و ورودی رگلاتور) و یا منطقه فشار پایین (خروجی رگلاتور) قرار گیرد. این شیر برقی توسط عبور جریان فعال می گردد. در این صورت مسیر گاز باز شده و گاز به درون رگلاتور وارد می گردد. برخی از سازندگان شیر برقی، یک صافی کاغذی در درون شیر های برقی قرار می دهند. این کاغذ شبیه به صافی عمل کرده و گاز را قبل از ورود به رگلاتور تمیز می کنند.

نکاتی که در مورد نصب شیر برقی گاز باید به آن توجه شود:

  • اتصال این شیر در بخش های متحرک ممنوع است.
  • باید به دور از منبع گرمای متصل شوند.
  • باید به رگلاتور یا شیر مخزن نزدیک باشد.

3-2 شیر برقی بنزین

این شیر در کیت میکسری نسل اول و در مسیر لوله بنزین بین پین پمپ سوخت و کاربراتور خودرو نصب می شود، در حالت معمول بسته است و در صورتی باز می گردد، که کلید انتخاب سوخت روی وضعیت بنزین قرار گیرد و آن را فعال کرده باشند.

این شیر ها تنها بر روی خودرو هایی نصب می شوند، که پمپ بنزین آن ها به صورت مکانیکی عمل کنند. زیرا که در شیر های برقی، یک شیر دستی به نام شیر یکسره (By-Pass) قرار داده شده است، که در موارد ضروری مانند زمان های که امکان فعال کردن هیچ یک از شیر های برقی گاز و یا بنزین توسط کلید سوخت امکان ندارد، از آن استفاده می گردد. در این حالت مسیر بنزین، با بستن شیر یکسره باز می گردد.

در مورد نصب این شیر ها باید نکاتی را در نظر گرفت، که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیر های برقی را باید بین پمپ سوخت و کاربراتور نصب کرد.
  • این شیر ها نباید در قسمت های متحرک خودرو نصب شوند.
  • شیر برقی باید از منبع گرمایی دور باشد.

3-2 شیر سوخت گیری (پرکن)

این شیر از نوع یک طرفه بوده و در مسیر ورودی سیستم قرار می گیرد، که نازل پمپ گاز به آن متصل می شود. از طریق این شیر سوخت گیری انجام می گیرد. شیر سوخت گیری را می توان بر روی گلگیر عقب و یا داخل محفظه موتور نصب کرد. همچنین در بخش خارجی شیر پرکن، درپوشی جهت ورود گرد و غبار و آب قرار داده می شود. این درپوش ها می توانند از نوع پیچی و یا فشاری باشند.

4-2 شیر یک طرفه

نصب این نوع از شیر ها، بستگی به مدل خودرو دارد. به گونه ای که در برخی از مدل ها، این شیر در مسیر بین لوله های پرکن تا مخزن ها و یا در نزدیکی مخزن ها نصب می گردد. این نوع از نصب باعث می شود، که در صورت بروز حادثه و ایجاد نقص در این مسیر و یا شکستن لوله بین پرکن تا مخزن ها، از برگشت گاز از درون مخازن به بیرون جلوگیری شود.

مطالب مشابه